La necessària pluralitat dels mitjans de comunicació locals

Els mitjans de comunicació locals equilibren comunicativament el país i eviten que existeixi una única línia informativa basada en la generalització i centralització dels continguts.  El seu objectiu no ha de ser altre que servir a la població del territori de cobertura del seu municipi. Els mitjans de comunicació de proximitat han de ser una mostra palpable de la pluralitat i diversitat de la seva comunitat.

Un mitjà de comunicació local ha de defensar la democràcia i els interessos democràtics, ha de garantir la idea de diversitat, d’identitat pròpia, dignitat de les persones i els valors de cooperació i voluntariat, sense renunciar a  cap model de programació ni cap gènere periodístic. Ha de ser un servei cultural i integrador.

El control polític no ha d’implicar incidència en els continguts del mitjà que s’han de basar en el criteri de qualitat d’un projecte que ha de perseguir l’acceptació per part del ciutadà com a espectador, oient o lector, i per tant, el control polític s’ha d’orientar pel seguiment de la qualitat del servei. S’han de fer polítiques de comunicació però no s’ha de polititzar la comunicació.

Els mitjans de comunicació locals tenen un paper molt important com a element de cohesió dels municipis, com a referent informatiu, com a impulsor de la participació ciutadana i com a aparador de les activitats quotidianes. Aleshores cal assegurar la desgovernalització i despolitització d’aquests mitjans, de manera que esdevinguin independents i puguin informar de l’esfera local seguint valors com el pluralisme, la imparcialitat o la veracitat.

D’aquesta manera s’enceta l’espiral de legitimació dels mitjans públics, en el qual si s’ofereix un contingut de qualitat, la ciutadania augmenta l’interès per aquests mitjans i se’n legitima el seu finançament amb recursos públics.

 

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here